لیتر چیست؟ + آموزش تبدیل لیتر به سایر واحدهای اندازه گیری

هر کیلوگرم چند لیتر است, تبدیل لیتر به گرم, تبدیل گرم به میلی لیتر

لیتر یکایی برای اندازه گیری حجم میباشد

دوستی با لیتر؛ واحد اندازه گیری حجم

لیتر که در اصطلاح انگلیسی به آن Liter و Litre می گویند یکایی برای اندازه گیری حجم میباشد. این واحد اندازه گیری مساوی 1 هزارم متر مکعب و یا هزار سانتی متر مکعب میباشد. از این یکا برای اندازه گیری حجم مایعات استفاده می شود.

1 لیتر می تواند ظرفی به حجم 10 سانتی متر در 10 سانتی متر در 10 سانتی متر را پر کند یعنی 1 کاسه به شکل مکعب مربع که اضلاع آن اعم از طول و عرض و ارتفاع، همه 10 سانتی متر می باشند. از جهت دیگر هر لیتر با 1 کیلوگرم آب، تساوی می کند. همچنین هر هزار لیتر معادل 1 متر مکعب میباشد.

به طور کلی 1 سانتی متر مکعب مساوی 1 سی سی و 1 دسی متر مکعب مساوی 1 لیتر میباشد.

1 cm3 = 1 cc               1dm3 = 1 lit

به طور کلی لیتر 1 واحد اندازه گیری برای حجم مایعات میباشد که معادل هزار سانتی متر مکعب می باشد.

تبدیل متر مکعب به لیتر, تبدیل میلی لیتر به گرم, هر متر مکعب چند لیتر است

لیتر واحد اندازه گیری برای حجم مایعات

در چه مواردی از لیتر استفاده می شود؟

عموما از این واحد اندازه گیری در زمانی استفاده می شود که گنجایش و یا اندازه ی کاسه، مد نظر باشد مثل اندازه گیری مایعات و یا مواد جامدی قابل ریختن هستند. اما واحدهای مشتق شده مثل متر مکعب، در مواقعی استفاده می شود که هم اندازه ی آن ها و هم ابعاد آن ها اندازه گیری شوند.

از واحد اندازه گیری لیتر در اندازه گیری های محاسباتی دیگری همچون، چگالی نیز استفاده می شود. واحد چگالی، کیلوگرم بر لیتر میباشد.

تشریح لیتر

در دماهای 4 درجه ی سانتی گراد یعنی دمایی که در آن آب، حداکثر چگالی خود را دارد آبی به حجم 1 لیتر دارای 1 کیلوگرم جرم میباشد. به همان نسبت اگر آبی دارای 1 میلی لیتر حجم باشد دارای 1 گرم جرم تقریبی میباشد. اگر ﺁبی دارای هزار لیتر حجم باشد جرم آن حدود هزار کیلوگرم یا معادل 1 بدن میباشد.

بیشتر بخوانید:  رشته صنایع دستی + آینده شغلی

این رابطه ها از آن سمت، به این صورت هستند که در ابتدا جرم 1 میلی لیتر آب، به صورت گرم تشریح شده بود. اما بعدها این تشریح در سال 1799 منسوخ شد چرا که چگالی آب از دیگر عوامل معین‌کردن کننده در حجم می باشد و با فشار و دما تحول می کند.

هر لیتر چند گرم است, هر سی سی چند لیتر است, لیتر چیست

لیتر واحد سنجش مایعات میباشد

چگالی چیست؟

چگالی همان میزان تراکم عناصری هستند که 1 ماده را تشکیل می دهند. شما با این مفهوم در زندگی روزمره ی خود همیشه مواجه هستید. مثل خیال کنید 1 توپ فلزی را بلند کرده اید مطمئنا احساس می کنید که این توپ نسبت به اندازه اش بینهایت سنگین تر میباشد.

این سنگینی به خاطر این میباشد که چگالی آن زیاد میباشد. اما اگر 1 کاغذ مچاله شده به اندازه ی همان توپ فلزی را بلند کنید می بینید که بینهایت سبک می باشد. چرا که چگالی این کاغذ، کم میباشد.

در واقع به مقدار جرم 1 ماده در حجم آن ماده را چگالی می گویند. چگالی نقش داشتن معین‌کردن کننده ای در واحدهای حجمی مایعات و جامدات دارد. بر اساس چگالی میباشد که می توان مشخص کرد چه مقدار جرمی با واحد گرم می تواند در حجمی با واحد میلی لیتر جا شود.

به همین دلیل میباشد که اگر بخواهید واحد حجم مایعات را به حجم جامدات تبدیل کنید باید مقدار چگالی را بدانید. مثلا می توانید از چگالی برای تبدیل لیتر به گرم استفاده کنید.

اندازه دقیق لیتر چه قدر میباشد؟

بعد از مطالعات زیادی که بر روی چگالی آب انجام گرفت مشخص شد که عوامل دیگری نیز بر این واحد تاثیر می گذارند و آن هم ایزوتوپیک های اتم های اکسیژن و هیدروژن هستند. امروزه اندازه گیری های مدرن و جدیدی که بر روی آب های دریاچه وین انجام شده مشخص شده که حداکثر چگالی آب، در فشار 1 اتمسفر مساوی  ۰٫۹۹۹۹۷۵ کیلوگرم در لیتر میباشد.

تبدیل لیتر به سایر واحدهای اندازه گیری

همان طور که در بالا اشاره نمودیم لیتر مساوی ظرفی با حجم مکعب مربع به اضلاع 10 سانتی متر در 10 سانتی متر در 10 سانتی متر میباشد.

سی سی معادل حجم ظرفی به شکل مکعب مربع با اضلاع 1 سانتی متر در 1 سانتی متر در 1 سانتی متر میباشد. بنابراین واحد سی سی نیز می تواند مکعب باشد. با این احتساب هم به لیتر و هم به سی سی می توان مکعب گفته شود.

پس اگر بخواهید در اندازه گیری واحدهای حجمی، این 2 واحد را به هم تبدیل کنید باید بدانید که هر 1 میلی لیتر معادل 1 هزارم لیتر میباشد که با 1 سی سی مساوی می باشد. در واقع سی سی نام دیگر میلی لیتر میباشد. اگر حجم مایعات از 1 لیتر کمتر باشد از واحدهای حجمی 1 سی سی یا میلی لیتر استفاده می شود.

1 ml= 0.001 liter = 1 cc

از جهت دیگر، 1 میلی لیتر معادل 1 کاسه با حجم مکعب مربع و به اندازه ی اضلاع 1 میلی لیتر در 1 میلی لیتر در 1 میلی لیتر میباشد. بنابراین، هر 1 میلی لیتر مکعب مساوی 1 هزارم سانتی متر مکعب می باشد.

1 میلی لیتر مکعب = 001/0 سانتی متر مکعب

در جهت مقابل، 1 لیتر معادل ظرفی به حجم مکعب مربع به طول اضلاع 10 سانتی متر میباشد. لذا می توان گفت هر لیتر همان 1000 سی سی یا 1 سانتی متر مکعب می باشد.

ا لیتر = 1000 سی سی – 1 سانتی متر مکعب

حال اگر قصد انجام محاسبات در زمینه ی واحدهای حجمی مایعات را دارید و می خواهید سی سی را به سانتی متر مکعب و یا به میلی لیتر مکعب و یا سایر واحدهای حجمی مایعات تبدیل کنید می توانید از روابط زیر استفاده کنید:

بیشتر بخوانید:  بررسی حشرات با تجزیه و تحلیل دی ان ای های در هوا

• 1 سی سی = 1 سانتی متر مکعب = هزار میلی لیتر مکعب = 1 هزارم لیتر ( 001/0 لیتر)

• 1 سانتی متر مکعب = 1 سی سی = هزار میلی لیتر مکعب = 1 هزارم لیتر ( 001/0 لیتر)

• 1 میلی لیتر = 1 سانتی متر مکعب = 1 سی سی = 1 هزارم لیتر ( 001/0 لیتر)

• 1 لیتر = هزار سانتی متر مکعب = هزار سی سی = 1 میلیون میلی لیتر مکعب ( 1000000 میلی لیتر مکعب)

• 1 میلی لیتر مکعب = 1 هزارم سانتی متر مکعب (001/0 سانتی متر مکعب)= 1 هزارم سی سی (001/0 سی سی)= 1 میلیونم لیتر (000001/0 لیتر)

حال که با این اعداد و ضرایب ﺁشنا شدید از این به بعد می توانید هر کدام از واحدهای فوق را به یکدیگر تبدیل کنید. البته تبدیل واحد حجم تنها محدود به واحدهای ذکر شده در بالا نمی باشد. شما می توانید این واحدها را به سایر واحدهای حجمی دیگر اعم از گالن، متر مکعب و .. هم تبدیل نمایید.

منبع: خوی وب و بیتوته

مطلب پیشنهادی

انرژی خورشیدی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انرژی خورشیدی یکی از پاک ترین و تجدیدپذیرترین منابع انرژی در جهان است. همه چیز …